Till den nya upplagan finns en studiehandledning som är utformad som en kurs man kan ha tillsammans i lärarlaget. Kursen består av sex block:
1. Språklig förmåga.
2. Språklig medvetenhet och bokstavskännedom.
3. Läsinlärning.
4. Skrivinlärning.
5. Den fortsatta läs- och skrivutvecklingen.
6. Läs- och skrivsvårigheter och kartläggning.
Grunderna i läs- och skrivinlärning
innehåller följande kapitel:
- Grundläggande förutsättningar för en god läs- och skrivinlärning
- Hur kan vi tidigt stimulera och arbeta med barns skriftspråksutveckling?
- Från att tala till att läsa
- Läsinlärning – en kontrovers
- Den första läsinlärningen
- Skrivinlärning
- Den fortsatta läs- och skrivutvecklingen
- Skolors beredskap för att hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter
- Läs- och skrivsvårigheter
Boken kan även användas som kurslitteratur i studiecirklar som kommuner själva anordnar.